Myjava, 12. mar. 2025 | Miestna akčná skupina Kopaničiarsky región (KR-MAS) hostila v Myjave členskú schôdzu. Združenie predstavilo aktuálnu situáciu a nové výzvy, ktoré ju čakajú v projektovej a propagačnej oblasti kopaničiarskeho kraja v roku 2025.
Stretnutie poctil návštevou generálny riaditeľ sekcie cestovného ruchu z Ministerstva cestovného ruchu, a športu SR, Martin Lidaj, ktorý sa zároveň angažuje aj v Oblastnej organizácii cestovného ruchu Záhorie a Kopanice. Uviedol, že začiatkom roka vstúpil do platnosti zákon o Fonde na podporu CR, ktorý umožňuje financovanie rôznych aktivít MAS a obcí, pričom prioritou je drobná a doplnková infraštruktúra cestovného ruchu, ako odpočívadlá, cyklostojany, či osvetlenie pamiatok. Výzva pre verejný sektor by mala byť vyhlásená v máji a v našom regióne pôjde najmä o cykloinfraštruktúru a podporu bežeckého lyžovania.

,,Pán Lidaj nám tiež ponúkol možnosť rozšírenia organizácie o obce z kopaničiarskeho regiónu a predstavil doterajšie úspechy Ministerstva športu. Doplnil som, aká je situácia LEADERu, komunitne vedeného miestneho rozvoja a situácia s projektmi MAS Kopaničiarsky región. Kvitujem, že sa veci rozhýbali a rýchlo sa aktuálne vydávajú rozhodnutia a podpisujú zmluvy o finančný príspevok. Tiež sa urýchľuje aj kontrola projektov a ich následné preplácanie.‘‘ Uviedol Peter Nemček z Min. športu a cestovného ruchu SR, spolupracovník KR – MAS.
Európska komisia dáva možnosť využitia finančných prostriedkov z fondov EÚ, cez miestny rozvoj vedený komunitou (CLLD). Aplikuje pritom tzv. metódu LEADER, teda inovatívny prístup pre rozvoj vidieka a jeho politiku. Využíva miestny potenciál spájaním rôznych subjektov pôsobiacich v území, pričom jedným zo základných znakov je prístup zdola nahor – t. z. o rozvoji územia rozhodujú miestni aktéri z daného územia. Tento koncept tvorí základ postupov MAS pri čerpaní zdrojov, napríklad z IROP a Programu rozvoja vidieka. MASky dlhodobo kritizovali nejednotné spôsoby kontroly Pôdohospodárskej platobnej agentúry, zdĺhavé kontroly žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku, pomalé preplácanie žiadostí o platbu či neprimerane dlhé uzatváranie zmlúv, čo znefunkčnilo ich prácu a čerpanie z fondov na podporu vidieka. V súčasnosti sa ľady pohli, hoci Národná sieť MAS poukazuje na nedostatky, ktoré usadili Slovensko na poslednú priečku v EÚ pri čerpaní financií na projekty cez miestne akčné skupiny.

,,Verím, že bude naša MASka naďalej patriť k topke v rámci celého Slovenska a naše čerpanie bude 100-percentné. Momentálne pomáhame pri naplňovaní CLLD v kopaničiarskom regióne a v priebehu nasledujúcich troch mesiacov príde k realizácii asi cez dvadsať projektov. Sú to projekty na detské ihriská, komunitné centrá, parky, chodníky, miestne komunikácie, ale aj projekty týkajúce sa podnikania a cestovného ruchu. Cieľ miestnej akčnej skupiny je, aby ľudia v našom regióne spolupracovali a spolupodieľali sa na jeho rozvoji. Aktualitou je vytvorenie novej spoločnej stratégie, ktorú pripravíme možno na jeseň a veríme, že vďaka tomu budeme môcť implementovať ďalšie zaujímavé projekty, ktoré budú prínosom pre celý región.‘‘ Povedal Peter Nemček.
V KR – MAS prišlo k zmene prístupu propagácie regionálnych produktov. Turisticko-informačné centrum v Myjave bolo na jeseň roku 2024 zatvorené. Združenie sa vydalo inovatívnou formou propagácie a mediálnej podpory členov cez webový priestor. V tom má pomôcť spolupráca medzi MAS a internetovým portálom Kopaničiarske noviny.

,,Aktuálne intenzívne pracujeme na redizajte webu kopaničiarskeho regiónu, ktorý sa stane uceleným spoločníkom nielen pre turistov prichádzajúcich na kopanice, ale určite bude zaujímavý aj pre domácich. Prioritne nám ide o propagáciu značky Kopanice regionálny produkt. Ešte to bude zdĺhavá, ale verím že v konečnom výsledku užitočná práca.‘‘ Hovorí zakladateľ infoportálu Kopaničiarske noviny, Martin Kovanič.
Regionálna značka je marketingový koncept podporujúci udržateľný rozvoj tak, že sa snaží zviditeľňovať a uprednostňovať regionálne domáce výrobky MAS Kopaničiarsky región združuje asi dvadsiatku regionálnych výrobcov s týmto značením. Medzi nimi sú včelári, firmy na spracovanie ovocia a bylín, ale aj výrobu mäsových a pekárenských výrobkov, poľnohospodárske družstvo, remeselný pivovar, či umelecky smerované odvetia v podobe výroby keramiky a čipky. Regionálnu značku implementoval KR – MAS ako prvý na Slovensku na pestovateľné pálenie ovocia v páleniciach.
,,Chceme verejnosti predstaviť, že tu takýto koncept existuje a chceli by sme ho viac sfunkčniť. Je to dobrý nástroj ako dávať do popredia tých, ktorí niečo vytvárajú pre región, či už sa jedná o tvorbu pracovných miest, udržiavanie tradičných postupov pri výrobe, domáca produkcia a určite pridaná hodnota, akou je slovenský výrobok z kopaníc, ktorý táto značka garantuje. Postupne budeme pracovať na propagácii členov MAS, chceme prezentovať obce a región bližšie k návštevníkovi kopaníc. Kopaničiarske noviny budú tým prostriedkom, ako dostať tieto informácie bližšie k publiku. Predaj regionálnych produktov v zatvorenom turistickom centre na Myjave sa budeme snažiť maximálne nahradiť podporou producentov cez mediálny priestor a navigovaním možných záujemcov a zákazníkov na všetky predajne, ktoré produkty s regionálnou značkou Kopanice majú v ponuke.‘‘

Na členskej schôdzi v Myjave členovia MAS jednohlasne schválili aj žiadosť nového člena, ktorým je Marcel Mikulina so spoločnosťou MUCUMU, s. r. o., z Brezovej pod Bradlom. Firma sa zaoberá výrobou vlastnej telovej kozmetiky, ktorú úspešne distribuuje nielen na Slovensku, ale v zahraničí. V rámci svojich skúsenosti v oblasti aromamarketingu nadobudnutých vo Francúzsku i domácom podnikateľskom prostredí, prejavil M. Mikulina záujem nad konceptom MAS a ďalším rozvojom v regióne, kde vidí najmä možnú spoluprácu s pestovateľmi či včelármi, angažovanie sa vo vývoji vlastnej patentovanej vône a zabezpečenie produkcie kvetov a bylín v domácom regióne, čo by rovnako podporilo aj cestovnú ruch. Práve ten na kopaniciach súvisí s veľkým agroturistickým potenciálom a MAS vidí aj tu prienik vďaka novému konceptu propagácie regiónu návštevníkom.
,,Návštevník nájde na novom webe mapu zážitkov s každým možným vyznačeným turistickým bodom, ktorých budú celé stovky. Na novom webe sa ľudia dozvedia informácie o práci MASky pre kopaničiarsky región. Toto zoskupenie prináša ročne do nášho kraja európske investície cez projekty vo výškach stoviek tisíc eur. Verím, že naša spolupráca prinesie nový vietor do podpory cestovného ruchu a keď človek bude potrebovať prvotný kontakt a informácie z hľadiska agroturistiky, výletov, ubytovania, gastro zážitkov, či tipov na aktivity na kopaniciach, automaticky si otvorí web Kopaničiarskeho regiónu alebo Kopaničiarskych novín. Ideme cestou pozitívnych informácií s apelom na tradície, zvyky, osobnosti, združenia a ľudí, ktorí v kraji niečo dobré tvoria a pomáhajú ostatným. MASka do tohto pozitívneho informovania zapadá a bude tam mať svoje miesto.‘‘ Dodal M. Kovanič.

Príspevok MAS a Kopaničiarske noviny avizujú spoluprácu, nové projekty budú prínosom pre celý región je zobrazený ako prvý na Kopaničiarske noviny.